top of page

VÄLJ EN KATEGORI:

Privatkund
Anhörig
Företagskund

FELSÖKNING

FÖR PRIVATKUNDER

Jag vill att en tekniker kommer ut och hjälper.

Känner du dig osäker eller känns det väldigt besvärligt?

Stadsnätet erbjuder tyvärr inga tekniker på fält längre. 


Vill du få hjälp av en tekniker måste du vända dig till en privat leverantör. Ibland kan det vara enklare att försöka lösa sina problem själv. 


Lär dig mer här i våra interaktiva filmguider nedan så blir det enklare att avgöra om du behöver hjälp eller själv kan komma på en lösning.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Hemmanätverk
Vad gör jag om jag misstänker att felet ligger inom mitt hem?

Om tekniker eller du själv misstänker att felet ligger inom ditt boende, och du själv inte kan felsöka, kontakta en anhörig eller en privat leverantör som hjälper dig konstatera om felet är i din utrustning. Ett enkelt test är att koppla in datorn direkt i internet-uttaget.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Starta om och direktkoppla

KOM IGÅNG

FÖR PRIVATKUNDER

Jag vet inte om jag kopplat rätt. Vill ha instruktioner.

Titta på vår interaktiva filmguide nedan först för att lära dig hur inkopplingen går till. 

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Koppla hemma
Kan jag använda min egna trådlösa router?

Ja, du kan oftast använda din egen trådlösa router utan problem.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Egen router och wifi
Hur ställer jag in mitt trådlösa nätverk / WiFi?

Instruktioner för att ställa in det trådlösa nätverket kommer tillsammans med din router. Vi har även en generell filmguide som du kan titta på.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Egen router och wifi
Vilka säkerhetsåtgärder bör jag vidta för mitt hemnätverk anslutet till stadsnätet?

Det är viktigt att säkra det trådlösa nätverket med starka lösenord, samt att regelbundet uppdatera nätverksutrustningen och använda säkerhetsprogram.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png

BESTÄLLNING

FÖR PRIVATKUNDER

Jag vill beställa en fiberanslutning. Hur gör jag det?

Börja med att fylla i vår intresseanmälan för fiberanslutning som du hittar under E-tjänster.


Vi återkommer sedan till dig med besked kring dina möjligheter till fiberanslutning.


För mer information, besök vår sida fiberinstallation.


Länkar:

E-tjänster

Fiberinstallation


 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Vilka dokument eller uppgifter behöver jag för att göra en beställning av fiberanslutning?

För att göra en beställning behöver du vanligtvis uppge personnummer, adress och fastighetsbeteckning.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Vilka dokument eller uppgifter behöver jag för att göra en beställning av en tjänst?

För att göra en beställning behöver du vanligtvis personlig information och adress. Bor du i ett flerfamiljshus måste du i regel också kunna ange lägenhetsnummer.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Hur lång tid tar det att få anslutningen installerad efter att jag har beställt?

Installationsprocessen datumsätts när projektplan är fastslagen. Information går då ut till alla som beställt. Från det att projektplanen är fastslagen sker installation i regel inom 12 månader.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png

INSTALLATION

FÖR PRIVATKUNDER

Vad ingår i en standardinstallation?

En standardinstallation inkluderar dragning av fiberkabel till din bostad och installation av nödvändig utrustning för anslutning, vanligtvis en så kallad "fiberbox".

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Fiberbox
Hur lång tid tar själva installationen i mitt hem?

När fibern kommit in i ditt hem och själva fiberboxen ska monteras tar det bara någon timme så är det klart. Vi strävar efter att slutföra installationen så snabbt och smidigt som möjligt.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Vad behöver jag göra för att förbereda mig inför installationen?

För att underlätta för installatören, rensa den plats där fiberkabeln är planerad att komma in i din bostad. Flytta möbler och annat som kan vara i vägen.


Där kommer installatören sedan att montera en fiberbox. Det är en dosa som omvandlar fiberljus till digitala signaler.


Det är också viktigt att det finns ett eluttag max 1 meter från fiberboxen då den kräver el för att fungera.



 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Vad gör jag om jag upplever problem med installationen?

Om du upplever problem med installationen, vänligen kontakta oss på stadsnätet för att rapportera problemet och få ytterligare anvisningar.


Länk:

Kontaktsida

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Finns det någon redundans om t.ex. en kabel grävs av?

Vi strävar efter att ha redundans (flera vägar för internettrafiken att gå) och säkerhetsmekanismer på plats för att minimera påverkan vid händelser som avgrävda kablar. 


Nätets uppbyggnad och struktur avgör vilka delar av nätet som har redundans. Vårt huvudnät har en eller flera redundata länkar för att säkerställa så att driftsavbrott ska påverka så få som möjligt.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
bottom of page