FRÅGOR OCH SVAR
VÄLJ EN KATEGORI:
FELSÖKNING
FÖR PRIVATKUNDER
Jag vill att en tekniker kommer ut och hjälper.
Känner du dig osäker eller känns det väldigt besvärligt?
Stadsnätet erbjuder tyvärr inga tekniker på fält längre.
Vill du få hjälp av en tekniker måste du vända dig till en privat leverantör. Ibland kan det vara enklare att försöka lösa sina problem själv.
Lär dig mer här i våra interaktiva filmguider nedan så blir det enklare att avgöra om du behöver hjälp eller själv kan komma på en lösning.
Vad gör jag om jag misstänker att felet ligger inom mitt hem?
Om tekniker eller du själv misstänker att felet ligger inom ditt boende, och du själv inte kan felsöka, kontakta en anhörig eller en privat leverantör som hjälper dig konstatera om felet är i din utrustning. Ett enkelt test är att koppla in datorn direkt i internet-uttaget.
KOM IGÅNG
FÖR PRIVATKUNDER
Vilka säkerhetsåtgärder bör jag vidta för mitt hemnätverk anslutet till stadsnätet?
Det är viktigt att säkra det trådlösa nätverket med starka lösenord, samt att regelbundet uppdatera nätverksutrustningen och använda säkerhetsprogram.
Länk till relaterad media:
BESTÄLLNING
FÖR PRIVATKUNDER
Jag vill beställa en fiberanslutning. Hur gör jag det?
Börja med att fylla i vår intresseanmälan för fiberanslutning som du hittar under E-tjänster.
Vi återkommer sedan till dig med besked kring dina möjligheter till fiberanslutning.
För mer information, besök vår sida fiberinstallation.
Länkar:
Länk till relaterad media:
Vilka dokument eller uppgifter behöver jag för att göra en beställning av fiberanslutning?
För att göra en beställning behöver du vanligtvis uppge personnummer, adress och fastighetsbeteckning.
Länk till relaterad media:
Vilka dokument eller uppgifter behöver jag för att göra en beställning av en tjänst?
För att göra en beställning behöver du vanligtvis personlig information och adress. Bor du i ett flerfamiljshus måste du i regel också kunna ange lägenhetsnummer.
Länk till relaterad media:
Hur lång tid tar det att få anslutningen installerad efter att jag har beställt?
Installationsprocessen datumsätts när projektplan är fastslagen. Information går då ut till alla som beställt. Från det att projektplanen är fastslagen sker installation i regel inom 12 månader.
Länk till relaterad media:
INSTALLATION
FÖR PRIVATKUNDER
Hur lång tid tar själva installationen i mitt hem?
När fibern kommit in i ditt hem och själva fiberboxen ska monteras tar det bara någon timme så är det klart. Vi strävar efter att slutföra installationen så snabbt och smidigt som möjligt.
Länk till relaterad media:
Vad behöver jag göra för att förbereda mig inför installationen?
För att underlätta för installatören, rensa den plats där fiberkabeln är planerad att komma in i din bostad. Flytta möbler och annat som kan vara i vägen.
Där kommer installatören sedan att montera en fiberbox. Det är en dosa som omvandlar fiberljus till digitala signaler.
Det är också viktigt att det finns ett eluttag max 1 meter från fiberboxen då den kräver el för att fungera.
Länk till relaterad media:
Vad gör jag om jag upplever problem med installationen?
Om du upplever problem med installationen, vänligen kontakta oss på stadsnätet för att rapportera problemet och få ytterligare anvisningar.
Länk:
Länk till relaterad media:
Finns det någon redundans om t.ex. en kabel grävs av?
Vi strävar efter att ha redundans (flera vägar för internettrafiken att gå) och säkerhetsmekanismer på plats för att minimera påverkan vid händelser som avgrävda kablar.
Nätets uppbyggnad och struktur avgör vilka delar av nätet som har redundans. Vårt huvudnät har en eller flera redundata länkar för att säkerställa så att driftsavbrott ska påverka så få som möjligt.




